beckaf

Alla inlägg under november 2013

Av beckaf - 8 november 2013 11:13

Tjusigt värre, inramad och uppställd i bokhyllan bland andra diplom/intyg och samhällsböcker.


 


~


Motiverande samtal (motivational interviewing,) är en samtalsmetod som används i rådgivning och behandling för att underlätta förändringsprocesser. MI utvecklades ursprungligen för att behandla alkoholproblem. I dag används metoden generellt i rådgivning och behandling som gäller livsstilsrelaterade faktorer (alkohol, tobak, droger, kost, fysisk aktivitet, spel m.m.), i verksamheter som hälso- och sjukvård, kriminalvård, socialtjänst & psykiatri. Motivationshöjande behandling ingår i Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård.

Av beckaf - 8 november 2013 10:28

Ha ha det är väl inte möjligt att JAG skulle vara en coconutjunkie!? Omg, är det inte parfym så är det rom :)

Av beckaf - 5 november 2013 21:54

Jag försöker verkligen att ta det lugnt på löpbandet, alla gnatar på mig att jag inte får springa. Det är ju trots all *peppar peppar* min andra friska vecka. Men jag är en runner. Jag blir vansinnig och sprickfärdig när jag inte får kuta! Men idag blev det faktiskt en lugn runda på bandet. Körde på sec 10, typ jogging runt 3,5 km, börja lite försiktigt. Sen slet jag ner linda på golvet och vi körde mage resten av timmen med vikter. Jag ökade mina idag faktiskt, upp till 15kg mage, stenhårt.


Imorgon blir det ben och kanske jag även slänger in mig och buddy“n på ett pass, vem vet. Jag är noga med hur och med vad jag tränar mina ben. Eftersom jag är en runner, så har jag rätt grova och stenhårda vader, därför tränar jag på ett speciellt sätt så att jag mer slimmar mina vader och lår. Det fulaste jag vet på fitnesstjejer är deras groteska lår. Och bland det fulaste jag vet på vanliga tjejer är de som har fotbollsben. Lår stora som karlars, nej tack! Jag gillar mina ben precis som de är, de är sjukt vältränade, men det är inget som är överdrivet synligt. Lite muskler på låren gillar jag, men när det går till överdrift har jag tappat det liksom.


 

  





Av beckaf - 3 november 2013 15:41

Hej.

Nu tänkte jag faktiskt skippa alla tränings/klädes/smink/stil- och trädgårdsinlägg och bli lite djup och serious. Vi fick en hemuppgift för några dagar sen som jag fått tillfälle att grunna på. Upp och ner, bak och fram, fram och tillbaka och ut och in. Vår uppgift var att blotta oss och fördjupa oss i hur dömande människor kan vara om folk som dom inte känner. När man väljer att lyssna på fördomar, kränkningar och värderingar som inte är ens egna. När folk väljer att tro på det blint, att svälja hela betet och aldrig ge folk en ärlig chans. Osanningar. Det är skrämmande hur folk kan med ord, manipulera och styra andra, att få dom att tro på historier som inte stämmer. Och de i sin tur väljer att köpa det och krampaktigt håller fast vid det.



Det jag tänker på, det är när folk är med om situationer och bara väljer att köpa en sida av historien. Människor som är så enkelspåriga, blinda och snåla för att köpa båda sidorna. Alla vet att det alltid finns två sidor av myntet, krona eller klave, men när man väljer att bara lyssna på en. När man väljer att inte höra, inte se, inte kännas vid.

Hur tänker man när man väljer att spy och kräkas på en människa som man aldrig har träffat, man har aldrig gett den personen en chans att säga sitt, ge sin sida av myntet, aldrig gett personen en chans att göra sig hörd?! Får man lägga någon annans värderingar i sina egna påhittade och välja att slänga dom på personen man inte känner? Jag har blivit kallad för saker – som inte alls stämmer med verkligheten. Då har den som sagt det hört påståendet av någon annan och genast köpt det, bestämt att så är fallet och sedan kastat det på mig. Trots att man inte har grunder, fakta eller mitt tillstånd att göra det.



När jag var i mina yngre tonår gjorde jag så. Jag lyssnade på andra, jag lyssnade på andras historier och uppfattningar, struntade i att göra mina egna och gav aldrig folk en ärlig chans. Det var enklast så, man kom billigast undan. Idag är många av dem jag aldrig gav en chans, mina närmaste vänner. Dom tvingade mig omedvetet och medvetet att ändra mina uppfattningar, mina värderingar. Jag har haft turen, mina vänner har lärt mig att vara den medmänniska jag vill vara. Mina vänner lärde mig att leva efter ordspråket: behandla andra som du själv vill bli behandlad – och det betyder mycket för mig. Man kan aldrig tycka om alla, det har vi rätt till. Men vi kan välja att behandla folk med respekt. Dom vi ser fel hos, dom vi känner oss hotade av, dom är mer lika oss än vad vi tror. Det som sker och de människor som passerar ens liv, det sker för att du och jag har något att lära oss.



Vi kan välja helt själva att skapa egna uppfattningar, vi är inte beroende av andras. Vi kan välja själva att vara den människa vi vill att andra ska uppfatta oss som, eller ännu bättre – den människa vi faktiskt vill vara. Vi kan välja att ge en rättvis bild av oss själva. Men då kan vi inte döma utan underlag, vi får aldrig döma med andras värderingar.



Om du dömer ut en människa, köper någon annans bild av den människan, kallar den människan för saker hon inte är, ger dig in i en strid som inte är din; vad säger det om dig? Är det så du vill att andra ska se dig? Som bitter och naiv.



Vi har faktiskt privilegiet att välja alldeles själv, tänka alldeles själva. Vi har den fria viljan att välja vad vi ska tro på eller vad vi vill höra. Vad vi sen väljer, det formar oss, det formar våra relationer, det formar hur andra ser på oss. Du är ansvarig för dina tankar, för även dessa påverkar din omgivning och hur du ser på andra säger mer om dig själv. Glöm aldrig att när du pekar mot någon, slänger ur dig grundlösa ord, så pekar alltid tre fingrar tillbaka på dig själv.


~


”Jag ensam har ansvar för hur jag väljer att tolka det jag ser. Verkligheten och min uppfattning av verkligheten är inte detsamma, det finns andra sätt att se och tolka. Mina möjligheter att känna frid, glädje och lycka är ett val som jag kan påverka och all förändring börjar med mig själv. Jag är fast besluten att se på saker och människor på helt nytt och annorlunda sätt. Jag vill se sanningen” - Kay Pollak




Tänk på det nästa gång du säger något om en människa du inte känner eller aldrig har träffat. En människa som också har en sida av en story att berätta, en historia som du kan välja att lyssna på, vill du se sanningen eller vill du leva i ett dunkel av lögner. Du väljer.

Av beckaf - 3 november 2013 11:44

 

Av beckaf - 2 november 2013 21:44

Lördagsgodis alą Fleischer. Mums!! Hope ya'll feel like shit tomorrow ;)

Nu ut på nykter roadtrip med Linda, sedan hem och sova. Ena uppgiften klar så nu unnar jag mig att åka iväg. Upp tidigt för träning så behöver va i fin form sen plugg hela dagen.

Av beckaf - 2 november 2013 00:02

Dagen är till enda..
Gräsänka tills på söndag, hjärtis är i Kalmar och spelar golf med sin far.

Jag får iof jobba ostört med lite uppgifter samt läsa inför kommande tentamen. Phu! Imorgon ska jag åka till mamma och hänga där tills på söndag, mys.

Nu ere tid för skönhetssömnen efter att ha dragit lite kvällsrepor på bänken hemma. Gymmet stängde tidigt, nackdelen med att bo på landet, så då plockar man fram det tunga artilleriet hemma ist, ha ha.
Puss

Av beckaf - 1 november 2013 13:05


 

Rebecka

    

     

Ett tysk/svenskt sommarbarn, född och uppvuxen i Stockholm. En äkta livsnjutare som sedan några år tillbaka bor i Hälsingland, ute på landet i sitt drömhus med sin älskade sambo.

 

En pangbrud med båda fötterna inom Försvarsmakten med insatskompetens och en kärlek för tunga vapen och långa övningar i oåtkomlig mark.

 

Träning är min livsstil och jag befinner mig 24/7 på gymmet i stenhård träning, samt i form av militärträning.

 

Jag är utbildad Behandlingspedagog med inrikting mot KBT och jobbar inom missbruksvården. Annars hittas jag lättast i min vackra trädgård, eller i min blåa Dodge i cowboyhatt och boots.

 

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv


Ovido - Quiz & Flashcards